Srážky motorových vozidel se zvěří jsou v České republice v podstatě na denním pořádku. Policie eviduje okolo 7000 nehod ročně. V důsledku toho dochází ke škodám ekologickým a finančním, ale i újmě na zdraví. Větší informovanost řidičů by ale mohla střetům zabránit, nebo alespoň zmírnit následky nehody.
Silnice a dálnice přerušují migrační koridory zvěře. Pro ni je přirozené pohybovat se po svém teritoriu, a to zejména v období říje nebo honů. S rozvojem infrastruktury a nárůstem počtu aut se zvyšují i počty střetů zvěře s motorovými vozidly. Nejlepší prevencí proti těmto nehodám je dodržovat pravidla silničního provozu. Je ale také prospěšné naučit se alespoň trochu znát chování zvěře, se kterou se lze při cestách po naší republice setkat. Důležitá je také správná reakce ve chvíli, kdy už zvěř do vozovky skočí a hrozí bezprostřední střet.
Například ve Středočeském kraji na okrese Benešov patří podle policejních záznamů mezi nejčastější účastníky dopravních nehod srnec obecný, prase divoké a daněk evropský. Je ale potřeba mít na paměti, že ne všechny nehody se zvěří bývají nahlášené. Zejména pak ty s menšími druhy zvířat, které nezpůsobí tak velkou škodu na majetku, lidé často neoznamují.
Se srnčí zvěří hrozí největší počet srážek ve druhém kvartálu roku, tedy v dubnu, květnu a červnu, protože v toto období jsou zvířata po zimě vyhládlá a více cestují za potravou. Také je to čas, kdy srny rodí mláďata a bývají méně ostražité. Rizikové období pro prase divoké je v říjnu, listopadu a prosinci, protože v tu dobu probíhají hony na černou zvěř. Svou roli hraje také to, že už jsou sklizené zemědělské plodiny. Prasata, která přes léto polehávala v polích, kde měla dostatek potravy a nemusela se přesouvat, se na zimu stáhla do lesů, odkud musí častěji migrovat na různá místa za potravou.
Protože jsou střety zvěře s automobily poměrně velkým problémem, který ohrožuje stavy zvěře, snaží se myslivci těmto nehodám zabránit. Instalují proto kolem silnic například pachové ohradníky, světelné odrazky, nebo různé druhy oplocení. Zejména na dálnicích se také instalují takzvané ekodukty, což jsou speciální přemostění, po kterých může zvěř bez újmy přecházet na druhou stranu.
V listopadu zveřejnili ochránci zvířat z amerického Utahu záběry, na kterých je vidět, jak ekodukty fungují. Videa ukazují, že přemostění nad dálnicí používají rozmanité druhy zvířat, například jeleni, losi, a dokonce i medvědi nebo pumy. Ochranáři se shodují, že ekodukty zachraňují životy jak zvířatům, tak i řidičům na dálnici. Zároveň prosí, aby se lidé drželi od těchto nadchodů dál a nerušili tak jediná místa, díky kterým mohou zvířata migrovat.
Zdroje: Silniční mortalita některých druhů savců na okrese Benešov v letech 2014-2018, Měšec
Doposud bezejmenná samička žirafy s netypickým hnědým zbarvením přišla na svět v Brights Zoo ve státě Tennessee.…
Tělo hmyzu je uspořádáno do segmentů a ve většině případů nese tři páry kráčivých končetin.…
V jak dlouhý život můžeme doufat? Co vše jeho délku ovlivňuje? Jaké je kostrukční maximum,…
Hmyz opylující květiny přijde nám, lidem, zcela v pořádku. Kolibříky - ptačí opylovače - jsme…
Schválně si zkuste odpovědět na pár „jednoduchých“ otázek. Například… má žížala hlavu? Jak přijímá potravu?…
Odpověď je na první pohled jednoduchá. Samozřejmě ano, proč by neměly. Myši snědí leccos, od…